<-- دیگر پادکستها -->
خط و نشان ورزش
همکاران (به ترتیب صدا):
محمدحسن نعمتیان / احمد کریمی / سمانه ایرانمنش / امیرحسین فراهانی
موسیقی: کیارش بختیاری
مشاور: مجید کاشانی
* گفتوگو با «اونیش امینالهی» دربارهی طراحی گرافیک و ورزش
* منتخبی از خبرهای طراحی گرافیک در ماه گذشته
* مختصری دربارهی «ایگور گورویچ» و طراحی پوستر جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸
«اونیش امینالهی» متولد ۱۳۵۱ در تهران، و فارغالتحصیل کارشناسی ارشد «ارتباط تصویری»، از دانشگاه «تربیت مدرس» تهران است. در مجموعهی آثار او تنوع و گوناگونی حوزههای مختلف، از طراحی گرافیک و تبلیغات، تا عکاسی و مدیریت برند، به چشم میخورد.
امینالهی فعالیت حرفهای خود را از سال ۷۵، با تأسیس «همرنگ گرافیک» آغاز کرد.
عضو هیئتمدیرهی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، دورهی ششم، عضو شورای سیاستگذاری «هفتهی گرافیک تهران» در سال های ۹۲ و ۹۴، عضویت در هیئت انتخاب سرو نقرهای ۹۰ و عضو شورای برنامهریزی و برگزاری سرو نقرهای ۹۲ و ۹۴، عضو شورای برنامهریزی و سیاستگذاری تأسیس اولین موزهی گرافیک ایران، سال ۱۳۹۳، برخی از شاخصترین فعالیتهای او به شمار میرود.
اونیش امینالهی بین سالهای ۷۹ تا ۸۱ به تدریس درمرکز «جهاد دانشگاهی» پرداخته، و از سال ۸۷ تاکنون، دورههای مختلفی را با عنوان “خلاقیت وایده پردازی” برگزار کرده است.
او عضو هیئت انتخاب و داور دهها نمایشگاه در ایران و خارج از کشور بوده است.
علاوه بر اینها، وی در بیش از ۶۰ نمایشگاه داخلی و بینالمللی شرکت کرده، و چندین سخنرانی و وُرکشاپ نیز، در زمینهی طراحی گرافیک، در داخل و خارج از کشور، ارائه کرده است.
در نوامبر سال گذشته بود، که از پوستر جامِ جهانی فوتبالِ ۲۰۱۸، رونمایی شد. تصویرِ اصلی نقشبسته بر این پوستر، دروازهبان افسانهای تیم فوتبال شوروی سابق، «لِئو یاشین»[1] را نشان میدهد، که با دست چپ خود، در حال مهار توپ، در آسمان است. این توپ فوتبال، که یادآور توپهای رایج در دههی ۶۰ میلادیست، با شکل خاص خود، درواقع نمادی از کرهی زمین است، که نمایندگان آن برای شرکت در مسابقات جام جهانی، در روسیه، گرد هم میآیند.
دبیرکل وقت فیفا، در حین رونمایی از این پوستر، چنین تفسیری را ارائه میدهد:
«ما از داشتن این دارایی ارزشمند، که همچون شمایلی مهم به تصویر درآمده، و آمدن این رقابتها را به خاک روسیه جشن میگیرد، بسیار مفتخریم.»
این پوستر اثر «ایگور گورُویچ»[2] طراح سرشناس متولد «لِتونی»[3] است. از لحاظ هنری، او طراحی این پوستر را با الهام از جنبش کنستروکتیویسم[4] روسی، متعلق به قبل از دههی ۱۹۲۰ خلق کرده است. اشعههای نورانی منشعب شده از توپ فوتبال، که مشخصهای رایج در آثار ساختگراهاست، در اینجا به عنوان بیانی سمبلیک از انرژی این رقابتها به کار رفته است، و در عین حال، دایرهی سبز رنگ پسزمینه، از برپایی دوازده استادیوم، در یازده شهر میزبان حکایت دارد، که صحنهی برگزاری شصت و چهار رقابت، در این جام جهانیست.
لباس یکدست سیاه «لِئو یاشین»، که سوژهی اصلی این پوستر است، به لقب او، یعنی «عنکبوتِ سیاه» اشاره دارد. او، تنها دروازهبان تاریخِ فوتبال جهان است، که موفق به دریافت «توپ طلا» شده است.«یاشین» به دفعِ ضرباتِ پنالتی معروف بود، و در دورانِ بازیگریاش بیش از ۱۵۰ پنالتی را مهار کرد. وی در سالِ ۱۹۹۰، و در سن ۶۰ سالگی از دنیا رفت.
به گفتهی «گورُویچ»، طراحِ این پوستر:
«سبک پوسترهای پساساختگرای[5] شوروی، در دهههای ۱۹۲۰ و۱۹۳۰، زبان بصری بینظیرشان، و تفسیر تازهی شاعرانهای که از تصاویر فیگوراتیو ارائه دادند، به یکی از مهمترین و بااحترامترین اِلمانهای فرهنگ روسیه، بدل شده است. این زبان، بدون شک اندیشهای مثالی از روسیه، در سرتاسر جهان است. بنابراین، من به واقع میخواستم تا در طراحی این پوستر، این زبان را دوباره، به صورتی مناسب و مُدِرن، به وجود آورم.»
«گورُویچ» در سال ۱۹۶۷ در «لتونی» به دنیا آمد. در سال ۱۹۹۰ از «مدرسهی عالی هنر صنعتی مسکو»[6] فارغالتحصیل شد. وی از سال ۲۰۱۳ به عضویت «انجمن بینالمللی طراحان گرافیک»[7] AGI درآمد. طراحی لوازم و لباسهای ورزشی تیم المپیک روسیه، برای بازیهای المپیک زمستانی ۲۰۰۲، در شهر «سالت لیک سیتی»[8] آمریکا، و برندینگ رقابتهای تنیس «جام کِرِملین»[9] سالهای ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹، برخی از فعالیتهای شاخص «ایگور گورُویچ» است.
1- Lev Yashin
2- Igor Gurovich
3- Latvia
4- Constructivism
5- post- Constructivism
6- Moscow Higher Industrial Art School
7- Alliance Graphique Internationale
8- Salt Lake City
9- Kremlin Cup
– پاکباز، رویین، دایرةالمعارف هنر،فرهنگ معاصر، چاپ چهاردهم، تهران، ۱۳۹۳.
– مجله نشان، شماره ۲۰، تابستان ۱۳۸۸.
–Wikipedia.org
– www.typeroom.eu
– www.fifa.com
– fa.euronews.com
<-- دیگر پادکستها -->