<-- دیگر پادکستها -->
خارج از قاب تعارف
همکاران (به ترتیب صدا):
محمدحسن نعمتیان / احمد کریمی / سمانه ایرانمنش / امیرحسین فراهانی
مشاور: مجید کاشانی
موسیقی: کیارش بختیاری
* گفتوگو با «پریسا تشکری» دربارهی فضای فرهنگی طراحی گرافیک، در ایران و جهان
* منتخبی از خبرهای طراحی گرافیک
* مختصری دربارهی «پائولا شر» طراح سرشناس آمریکایی
«پریسا تشکری» متولد ۱۳۵۲ و فارغالتحصیل کارشناسی ارشد ارتباط تصویری از دانشگاه آزاد اسلامی است.
او فعالیت حرفهای خود را از سال ۷۳ با آژانسهای تبلیغاتی همچون «ویژهگرافیک» و «داروگ بینالملل»، به عنوان طراح و مدیر هنری آغاز کرد، و سپس از سال ۸۷ در استودیوی شخصی خود، فعالیتاش را ادامه داد. همکاری با موزه هنرهای معاصر تهران، سازمان حفاظت محیط زیست ایران، زیباسازی شهرداری تهران، خانه هنرمندان ایران، و مؤسسات انتشاراتی عمده فعالیتهای حرفهای او را شامل میشود.
عضویت در هیئتمدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران (دورهی ششم)، تدریس در دانشگاه آزاد، دانشکده صدا و سیما، برگزاری چندین ورکشاپ و سخنرانی در داخل و خارج از کشور، و داوری چندین نمایشگاه داخلی و بینالمللی، از جمله دیگر فعالیتهای او به شمار میرود.
«پریسا تشکری» در سال ۱۳۹۴ موفق به کسب مدرک دکترای افتخاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گردید. در سالهای اخیر، او با مهاجرت کردن از ایران، فضای متفاوتی را در عرصهی بینالمللی تجربه کرده است، و در حال حاضر با اقامت در شهر «بولدر» (Boulder) واقع در ایالت «کُلُرادو»ی آمریکا، به فعالیت حرفهای خود ادامه میدهد.
در دههی۷۰ م بود، که نام «پائولا شر»[1]، با طراحیهایی که برای جلد صفحات گرامافون انجام داد، به تدریج شناخته شد. در این دوران، او به عنوان طراح و مدیرهنری با شرکتهای «سیبیاس»[2] و «آتلانتیک»[3] همکاری میکرد، و شدیداً تحت تأثیر استودیوی «پوشپین»[4]، و بنیانگذارانش یعنی «گلیزر»[5] و «کواست»[6] بود.
اما یک دهه بعد، با جدا شدن او از شرکت «آتلانتیک»، و ادامه دادن فعالیتاش به عنوان یک طراح مستقل، شیوهی بصری جدیدی در آثارش پدید میآید. این راه حل بصری جدید، در واقع نوعی استفاده از تایپوگرافی بود، که براساس سبکهای «آرت دِکو»[7] و «کنستروکتیویسم روسی» [8] پرورانده شده بود.
«پائولا شر» سرانجام در۱۹۹۱ به استودیوی دیزاین «پنتاگرام»[9] میرود. او اولین شریکِ زن، در میان شرکای مَرد بود. یکی از شاخصترین آثار وی پس از پیوستن به این استودیو، طراحی نشانهی جدید «ویندوز»[10] به سفارش شرکت «مایکروسافت»[11] است.
نشانهی جدید «ویندوز» که او در سال ۲۰۱۷ طراحی کرد، در واقع بازگشتی دوباره به نماد پنجرهی چهاررنگ قدیمی بود، اما اینبار در قالب فرمهایی هندسی و مدرن. اگرچه برند اصیل مایکروسافت با تصویر یک پنجره به همگان معرفی شد، اما این تصویر به تدریج با حرکتی مواج، تبدیل به یک پرچم شد. «شِر» در مراحل آغازین این پروژه از «مایکروسافت» میپرسد:
«چرا از تصویر پرچم استفاده میکنید، در حالی که نامِ شما ویندوز است؟»
به عقیدهی «شِر»، استفاده از تصویر پرچم مواج، احتمالاً حاصل نظریاتی بوده که، پنجرهی یکدستِ مسطح با خطوط خشک عمودی، خیلی ایستا و بیتحرک به نظر میرسد. لوگوی جدید در واقع همان تصویر پنجرهی قدیمی بود، که با همگرا شدن خطوط افقی بالا و پایینِ آن، در پرسپکتیو قرار گرفت، و توانست حس واقعی حرکت را به خوبی القاء کند. استفاده تمثیلی از «پرسپکتیو» بر اساس ایدهای است که مایکروسافت دربارهی تولیداتاش دارد؛ و معتقد است، این محصولات ابزارهایی هستند که افراد را به اهدافشان میرساند، اما با پرسپکتیو شخصی خودشان.
«پائولا شر» در سال ۱۳۸۲ به مناسبت برگزاری «هشتمین دوسالانه جهانی پوستر تهران»، به ایران سفر کرد، و به سخنرانی و نمایش آثارش پرداخت. او در اینباره میگوید:
«… به خاطر سیاستهای کشورم و اخباری که از رسانهها منتشر میشود، انتظار داشتم با کشوری عقبافتاده و وحشتناک روبهرو شوم. تصور میکردم که در آنجا فقط مردان بتوانند طراح باشند، و زنان در خدمت آنان. … طرحهای گرافیک ایرانی در نمایشگاه دوسالانه عالی بودند، در واقع به خوبی هرجای دیگری در جهان. … به نظر من طراحان در همه جای دنیا یکسان هستد. آنها میخواهند آثاری زیبا خلق کنند. آثاری که پیشتر کسی آنها را خلق نکرده باشد، تا مردم ببینند و لذت ببرند.»
1- Paula Scher
2- CBS Records
3- Atlantic Records
4- Push Pin Studio
5- Milton Glaser
6- Seymour Chwast
7- Art Deco
8- Russian Constructivism
9- Pentagram
10- Windows
11- Microsoft
– عباسی، مجید، نقشهی نقاشی شده یا نقاشیهای نقشه شده، مجله نشان، شماره ۲۵، تابستان و پاییز ۱۳۹۰
– شاهسوند، میترا، گفتوگو با پائولا شر، مجله نشان، شماره ۳، تابستان ۱۳۸۳
– با مهمانان دوسالانه، مجله نشان، شماره ۳، تابستان ۱۳۸۳
– مثقالی، فرشید، نمایشگاه طراحان گرافیک سه قاره در موزهی هنرهای معاصر تهران، مجله نشان، شماره ۲، بهار ۱۳۸۳
– wikipedia.org
– pentagram.com
<-- دیگر پادکستها -->