<-- دیگر پادکستها -->
آهنگِ آگهی
همکاران (به ترتیب صداها): احمد کریمی / سمانه ایرانمنش / معراج قنبری / محمدحسن نعمتیان
با تشکر از: مجید کاشانی (استودیو دفتر)
ساخت موسیقی: کیارش بختیاری
* گفتگویی تاریخی با جناب آقای «مجید بلوچ»
* بخشهایی از کتاب «۲۳۰ سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسیزبان» / تألیف: محسن میرزایی
* فرزند محمد، فاطمه و عمه عزیز
* متولد ۱۳۱۶، تهران
* دانشآموختهی دانشکدهی علوم اجتماعی «دانشگاه تهران»
* کارآموز معماری داخلی در کلاسهای شبانه «دانشگاه تهران»
* کارآموز مجسمهسازی در «هنرستان کمالالملک» زیر نظر استاد «حالتی»
* کارآموز عکاسی و لابراتور سیاه و سفید زیر نظر استاد «سیروس امامی»
* همکاری با «ادارهی هنرهای زیبای کشور» در بخش دوسالانهها، ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۰
* طراح گرافیک آژانس تبلیغاتی «یونیورسال»، ۱۳۳۸ تا ۱۳۳۹
* طراح گرافیک «کانون آگهی زیبا»، ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۱
* طراح گرافیک «کنسرسیوم نفت»، ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۱
* طراح گرافیک «سازمان آوازه»، ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳
* طراح گرافیک «سازمان کاسپین»، ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۷
* موسس و مدیر هنری شرکت بازاریابی و تبلیغات «آمیکو»، ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷
* موسس و مدیر هنری شرکت «چاپ-آتلیه»، ۱۳۵۷ تا به امروز
* جایزهی دوم از نمایشگاه طرحها و پوسترهای تبلیغاتی نیویورک، ۱۳۴۳
* مدیریت هنری بیش از ۵۰ فیلم زنده، عروسکی و انیمیشن تجاری، ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷
* شرکت در نمایشگاه جمعی «پنجاه سال گرافیک ایران»، ۱۳۵۵
* طراح گرافیک «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان»، ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۴
* شرکت در ششمین و هفتمین «نمایشگاه دوسالانه گرافیک ایران»، ۱۳۷۸ و ۱۳۸۰
* شرکت در هفتمین «نمایشگاه دوسالانه گرافیک ایران»، ۱۳۸۰
* سرپرست «موزهی گرافیک ایران»
* عضو شورای کتاب کودک
* عضو افتخاری «انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران»
(جلد سوم، ص ۲۸۸)
[پس از سال ۱۳۳۵] رونق صنعت داخلی و بهوجود آمدن وسایل مؤثر و جدید تبلیغاتی، رشد بیسابقهای را در تعداد مؤسسههای تبلیغاتی و چگونگی انجامدادن کارهای تبلیغاتی موجب شد. تعداد زیادی از مؤسسههای تبلیغاتیِ باسابقه، که قدرت مالی و فنی کار در شرایط جدید را نداشتند، یکی پس از دیگری تعطیل شدند، و تنها چند مؤسسهی تبلیغاتیِ انگشتشمار توانستند پا به مرحلهی جدید بگذارند، که معروفترین این مؤسسهها عبارت بودند از: آگهی زیبا، وِگا، سینا، آوا، زهره، فاکوپا و فِنزی.
…
از سال ۱۳۳۵ به بعد مؤسسههای تبلیغاتی کمکم، بو و شکل ایرانی به خود گرفت. این دگرگونی از سال ۱۳۴۰ به بعد، بیشتر به چشم میخورَد. در طرحهای جراید و مجلهها از ضربالمثلهای ایرانی و عبارات مأنوسِ مردمِ ایران، بیشتر استفاده میشد.
…
از خصوصیات بارزِ این دوره، شروع یک نوع تبلیغات پرسروصدا و جنجالی بود، که پایهگذار این سبک را سازمان تبلیغاتی «فاکوپا» باید شناخت، و بعدها چند مؤسسهی تبلیغاتی جدید نیز این روش را تعقیب نمودند. اکثر فرآوردههای مصرفی با استفاده از سبک پرسروصدای تبلیغاتی به بازار آمدند و توانستند رقبای خارجی را که ضعیفتر بودند و امکان صرف بودجههای بزرگ تبلیغاتی را نداشتند، از میدان خارج کنند.
[میرزایی در بخشِ دیگری از این کتاب، دربارهی مهمترین آژآنسهای تبلیغاتی میگوید:]
(جلد سوم، ص۲۸۱)
خلاصه این که کانون آگهی زیبا با سبک متین و کلاسیک خود، و فاکوپا با سبک جنجالی و غیرمتعارف و ریسکپذیریهای کلان خود، نمایندهی دو طرز تفکر مختلف بودند که هر دو پیروزمندانه به مدت چهل سال در صحنهی تبلیغات کشور درخشیدند و دیگر آژانسها در هر دو سبک، پیرو و دنباله روی آنها بودند.
در دههی ۴۰، چهارتن از مدیران کانون آگهی زیبا، [یعنی] آقایان بنییعقوب، چهاربخشی، هوشمند و نوری از آن سازمان منشعب شدند و [سازمان] آوازه را بنیان نهادند. این آژانس در میان آن دو سبک، بیشتر به سمت [سبک] آگهی زیبا متمایل بود و خود، صاحب سبکی شد که بینابین آن دو بود و ضمن حفظ وزانت با ابتکارات تازه و نوآوریهای خود، سبک ویژهای را پدید آورد. شرکت دیگری به نام ایده به مدیریت آقای ممتاز تأسیس شد که هم در زیبا و هم در فاکوپا سابقهی کار داشت و سبک جنجالی فاکوپا را برگزید.
بنییعقوب حقوقدان بود، هوشمند از افسران اخراجی نیروی هوایی بود که در جریان کودتای ۲۸ مرداد و مقابله با کودتاگران […] اخراج شده بود. چهاربخشی مغز متفکر و مدیری بسیار لایق به شمار میرفت و همچنین نوری. متاسفانه آقایان چهاربخشی و هوشمند به رحمت ایزدی پیوستهاند، ولی یادشان و سبک متین و والایشان در یادها ماندگار بوده و خواهد بود.
<-- دیگر پادکستها -->